Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Ewa Bielenda-Mazur

dr Ewa Bielenda-Mazur

Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju

Ewa Bielenda-Mazur – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, adiunkt w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, absolwentka filologii polskiej, dziennikarstwa, logopedii, neurologopedii i wczesnej interwencji logopedycznej.  Od 2015 do 2022 roku kierownik podyplomowych studiów Neurologopedia. Autorka artykułów językoznawczych i krytycznoliterackich, współredaktorka monografii z zakresu logopedii, autorka monografii pt.  W kręgu poetyckiej grupy Tylicz. Tematy i konteksty. Współautorka pomocy edukacyjnych do kształcenia jezyka.

Diagnosta i terapeuta dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej: alalią (DLD), afazją dziecięcą i afazją u dzieci, dysleksją, autyzmem, zespołem Aspergera, zespołami genetycznymi.

Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół języka – zarówno jego akwizycji w normatywnym i zaburzonym rozwoju jednostki, jak i najbardziej wysublimowanych wytworów człowieka w materii języka – poezji.

Prowadzi badania nad rozwojem mowy dzieci w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym oraz badania nad opóźnionym rozwojem mowy i alalią (SLI) skoncentrowane na powiązaniach pomiędzy poziomem funkcji poznawczych a poziomem komunikacji językowej.

 

Pełnione funkcje:

  • Pełnomocnik programu Erasmus +

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • kierownik Projektu Badawczego Uczelni: Korelacja poziomu poznawczego i językowego u dzieci w wieku 2-7 lat

Prowadzone kursy:

  • Zaburzenia komunikacji językowej – alalia, afazja dziecięca
  • Podstawy wczesnej interwencji logopedycznej
  • Metody i techniki diagnozy logopedycznej
  • Profilaktyka zaburzeń mowy
  • Zaburzenia rozwoju – studia przypadków
  • Seminarium

 

Najważniejsze publikacje naukowe:

 

monografie autorskie:

  • W kręgu poetyckiej grupy Tylicz. Tematy i konteksty, Kraków 2020.

http://www.wydawnictwoup.pl/837/W-kregu-poetyckiej-grupy-Tylicz-Tematy-i-konteksty.html

 

redakcja monografii:

  • „Nowa Logopedia”, t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, (wspólnie z H. Pawłowską-Jaroń, A. Siudak), Kraków 2019.
  • „Nowa Logopedia”, t. 7: Oblicza starościZagadnienia teorii i praktyki, (wspólnie z A. Siudak, H. Pawłowską-Jaroń), Kraków 2018.

 

artykuły, rozdziały w monografiach:

  • Alalia (zaburzenie) a opóźnienie rozwoju mowy: czy, jak i kiedy możliwe jest ich rozróżnienie?, „Logopaedica Lodziensia”, nr 6, Łódź 2022, s. 25-36.
  • Kompetencja narracyjna: jej rozwój i rola w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, [w:] Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej / red. A. Maciejewska, Siedlce 2021, s. 175-186.
  • Language programming strategies in various communication disorders (wspólnie z Z. Orłowska-Popek), [w:] Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy / cont. edit. H. Pawłowska-Jaroń, “Nowa Logopedia”; t. 10, Kraków 2021, s. 123-136.
  • Techniki terapeutyczne w pracy z dzieckiem z alalią, [w:] “Nowa Logopedia”; t. 9: Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej / red. M. Korendo, A. Siudak, Kraków 2021, s. 261-272.
  • Neurorozwojowy wymiar gestu wskazywania palcem – rozwój i stymulacja, (wspólnie z A. Siudak), „Logopaedica Lodziensia”, Łódź 2020, nr 4, s. 171-186
  • O co chodzi? – związki frazeologiczne w programowaniu języka u dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, (wspólnie z Z. Orłowska-Popek), [w:] Interdyscyplinarność w logopedii: konieczność czy nadmiar? / red. I. Więcek-Poborczyk, J. Żulewskiej-Wrzosek, Warszawa 2020, s. 119-128.
  • Wyrażenia frazeologiczne w rozwoju języka – przegląd najistotniejszych doniesień, (wspólnie z Z. Orłowska-Popek), [w:] Interdyscyplinarność w logopedii: konieczność czy nadmiar? red. I. Więcek-Poborczyk, J. Żulewskiej-Wrzosek, Warszawa 2020, s. 61-70.
  • Terapia dzieci z zespołem Aspergera, (wspólnie z M. Korendo), [w:] Terapia interdyscyplinarna. Wybrane problemy, J. Skibska (red.), Kraków 2020, s. 203-216.
  • Gest wskazywania palcem w świetle doniesień neurobiologicznych, (wspólnie z A. Siudak), „Logopedia Lodziensia”, nr 3, Łódź 2019, s. 21-30.
  • Deficyty poznawcze w alalii, „Logopedia” t. 48/2, Lublin 2019, s. 205-222.
  • Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania na wczesnym etapie edukacyjnym w kontekście roli umiejętności czytania w rozwoju człowieka, (wspólnie z Z. Orłowską-Popek), „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, Vol. 26, nr 2, Poznań 2019, s. 163-173.
  • Strategie nauki czytania w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, (wspólnie z Z. Orłowską-Popek), „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, Vol. 26, nr 2, Poznań 2019, s. 27-39.
  • Strategie programowania języka w przypadku różnych zaburzeń komunikacji, (wspólnie z Z. Orłowską-Popek), [w:] „Nowa Logopedia”, t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, red. H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur, A. Siudak, Kraków 2019, s. 43-52.
  • Programowanie języka – niezbędna technika w terapii logopedycznej, (wspólnie z Z. Orłowską-Popek), [w:] „Nowa Logopedia”, t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, red. H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur, A. Siudak, Kraków 2019, s. 33-42.
  • Neurobiologiczne reguły diagnozy i terapii neurobiologicznej, (wspólnie z . Korendo), [w:] Progres neonatologii a postawa terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju, (red.) B. Szołtysek, Tarnów 2018, s. 26-35.
  • Znaczenie kategoryzacji dla rozwoju mowy dziecka, (wspólnie z M. Korendo), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia Logopaedica V”, red. S. Koziara i in., Kraków 2016, s. 176-185.
  • Nauczyciel wobec deficytów językowych dziecka z alalią – od wychowania przedszkolnego po szkołę podstawową, [w:] Nauczyciel – między etosem a presją rzeczywistości. T. 1: Wielowymiarowość kompetencji współczesnego nauczyciela, (red.) A. Kwatera, S. Kowal, E. Zawisza, Kraków 2015, s. 149-156.

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem (wybór):

  • Miofunkcje a rozwój mowy – czy możliwe jest ustalenie wpływu, konferencja: Diagnoza i terapia miofunkcjonalna – ujęcie interdyscyplinarne, 17 listopada 2023 r.
  • Piękno neurologopedii – od fascynacji nauką do praktyki, Jubileuszowa Konferencja Naukowa z okazji 50-lecia Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Sielpia 25-27 maja 2022.
  • Wczesna diagnoza funkcji poznawczych w kontekście neurobiologicznej wiedzy o rozwoju dziecka, XV Konferencja Naukowa Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Pabianice 19-21.05.2022.
  • Stymulacja i terapia rozwoju (mowy) dziecka w okresie niemowlęcym, XV Konferencja Naukowa Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii Pabianice 19-21.05.2022.
  • Deficyty poznawcze w alalii, Konferencja: “Afazja dziecięca, niedokształcenie mowy o typie afazji, alalia i alalia prolongata oraz SLI/DLD – w kręgu badań i terminologii”, Łódź, 22.05.2021.
  • Gesty artykulacyjne w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej (wspólnie z A. Kabałą), XVI Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna: „Interdyscyplinarność w logopedii – konieczność czy nadmiar?”, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 26-27.10.2019.
  • Związki frazeologiczne w programowaniu języka u dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej (wspólnie z Z. Orłowską-Popek, XVI Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna: „Interdyscyplinarność w logopedii – konieczność czy nadmiar?”, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 26-27.10.2019.
  • Przyczyny i konsekwencje opóźnienia nabywania kompetencji językowych (alalia/SLI), IV Konferencja metodyczno-szkoleniowa: „Wspieranie optymalnego rozwoju dziecka. Opóźnienia nabywania sprawności językowych”, Katowice 27 lutego 2018.
  • Neurobiologiczne reguły diagnozy logopedycznej, Konferencja: Progres neonatologii a postawa terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju”, Tarnowska Szkoła Wyższa, Tarnów 4.06.2018.
  • Strategie nauki czytania w przypadku różnych zaburzeń komunikacji (wspólnie z dr Zdzisławą Orłowską-Popek), „XV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna pt. „Logopedia – tradycja i perspektywy rozwoju. W 40-lecie utworzenia studiów logopedycznych w Uniwersytecie Warszawskim. Pamięci doc. dr Marii Przybysz-Piwko”, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 29–30 września 2017.
  • Rola funkcji wzrokowych w terapii dziecka z alalią, II Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa: Piękno neurobiologii – Mózg wzrokowy w działaniu”, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 28 maja 2015.
  • Nauczyciel wobec deficytów językowych dziecka z alalią – od wychowania przedszkolnego po szkołę podstawową, konferencja: „Nauczyciel: między etosem a presją rzeczywistości. Teoria, praktyka, codzienność”, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków 27 listopada 2015.

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

  • cykliczne prowadzenie szkolenia dla rodziców i terapeutów Alalia (opóźniony rozwój mowy, SLI) – diagnoza i terapia
  • cykliczne prowadzenie szkolenia dla rodziców i terapeutów Rozwój i stymulacja rozwoju dziecka w 1. roku życia
  • artykuł popularnonaukowy: Pozajęzykowe trudności występujące u dzieci z alalią (SLI), (wspólnie z J. Cieszyńską-Rożek, „Forum Logopedy” nr 29, 2019
  • pomoc logopedyczna: O co chodzi? Rozumienie idiomów i przenośni. Część 1, (wspólnie z Z. Orłowską-Popek), Kraków 2020
  • organizacja konferencji: Neurobiologiczne uwarunkowania diagnozy i terapii, Kraków 15-16.11.2019 r.
  • organizacja kongresu: XXI Kongres Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego „Neuropsychologia i neurologopedia: mózg i język w procesie poznawania świata”, Kraków 30.11-1.12.2018 r.

 

Odznaczenia i nagrody:

  • Virtuti Medicinali 2018 – nagroda The Polish Neuropsychological Society

 

Linki do stron zewnętrznych:

https://studiapodyplomowe.up.krakow.pl/direction/neurologopedia/

https://centrummetodykrakowskiej.pl/ewa-bielenda-mazur/

https://wir-sklep.pl/pl/c/Ewa-Bielenda-Mazur/168/1/desc